Sosyal Medya’da Kibir
Öncelikle Kibir nedir? Hiç birimizin üzerimize alınmayacağı
ama çok net bir şekilde herkeste bir parça olan bir kişiliksel özellik! Anlamı büyüklenmek,
büyüklük taslamak, üstünlük iddia etmek,kendini başkalarından yüksek görerek
onları aşağılamak. “O kim ki ben onunla muhatap olayım?” cümlesinin
kurulmasına neden olan iç güdü!
Peki, Sosyal Medya’ya yansımaları nelerdir? Recep İvedik
filminin meşhur repliği ile bir örnek giriş yapmak istiyorum.
- Salih abi sen Facebook’a üye misin?
-Değilim ama iyi bir şeyse olabilir.
-Boşver hiç bulaşma zaten, artık çok amele kaynıyor bende çıkmayı düşünüyorum!
- Salih abi sen Facebook’a üye misin?
-Değilim ama iyi bir şeyse olabilir.
-Boşver hiç bulaşma zaten, artık çok amele kaynıyor bende çıkmayı düşünüyorum!
Bu replikten sonra çok amele doldu diye facebook hesabını
kullanmayı bırakan veya kapatan çok oldu. Şaka gibi gelebilir ama öyle..!
Instagramın popülerlik kazanması ve özellikle ünlülerin bu mecrada boy
göstermesi akabinde ben Facebook
kullanmıyorum sadece instagram kullanıyorum cümlesini de çok duyar olduk.
Kibirinde çeşitli ölçüleri var tabiki. Diğer bir cümle “Ben kimseyi takip
etmiyorum, beni takip etmek isteyen edebilir
veya biraz daha değişik şekilde, ben takip isteklerine cevap
vermiyorum!”
Bir ara Twitter ile Facebook kullanıcıları arasında bir entellik kavgası vardı , şimdi ise aynı firmaya ait instagram ve Facebook arasında bir kibir savaşı var! Oysa ki Facebook hiç tartışmasız teknik gizlilik ve paylaşım araçları açısından hepsinden açık ara önde. En rahat ve çok yönlü kullanılabilecek bir alan.
Bir ara Twitter ile Facebook kullanıcıları arasında bir entellik kavgası vardı , şimdi ise aynı firmaya ait instagram ve Facebook arasında bir kibir savaşı var! Oysa ki Facebook hiç tartışmasız teknik gizlilik ve paylaşım araçları açısından hepsinden açık ara önde. En rahat ve çok yönlü kullanılabilecek bir alan.
İnsanların sosyal
medyada kibir yansımaları çeşitli şekillerde olabiliyor.Örneğin oyun veya sayfa
davetlerini görmezden gelmek veya aşırı oyun davetlerine paylaşımlarında sert
tepkilerle cevap vermek ki; bu bir sonraki başlığımızdaki zorbalık kısmını da
kapsıyor. Arkadaşlarının paylaşımlarına bir tepkisi olduğu halde görmezden
gelmek, başkasının paylaşımlarına etkileşimde bulunmamayı kendi üstünlüğü
olarak görmek, beğendiği halde bir paylaşımı, paylaşmamakta buna örnek. Bu her
sosyal medya mecrasında olan bir şey. Bir önceki paylaşımdaki beğendiği bir
şeye güzel yorum yapmaktan kaçınıp sonraki paylaşımda beğenmediği veya en kaba
şekli ile yazacağım” laf sokma” imkânı
bulabildiği bir paylaşımda yorumunu esirgememek kibrin çeşitli dereceleri
olabilir. Arkadaşlık talebi göndermek
mi? Asla onlar beni eklesin! İşte bu zaten en yüksek kibir örneklerinden! En bariz ve güzel örnek instagram. Bir sosyal medya
kitabında, sanırım adı “Sosyal Medya Savaşları”ydı, kibir endeksinden
bahsediyor ve buna makul bir ölçü vermiş. Ben bunun yeterli bir ölçü olduğunu
düşünmüyorum, benim sosyal medya alanında ki tecrübelerime göre bu kibir endeksi,
firma, kişisel kullanım, tanınmış kişi olarak ayrım göstermekte, eğer kişisel bir
hesap ve ünlü biri değilseniz takip etiklerinizle takipçileriniz arasındaki
fark en çok %10 olmalı.Yine kişisel bir hesapsanız ve muhteşem paylaşımlarınız
ile bir kitleye ulaştıysanız, sizi takip edenlere, takip ettiğiniz kişi oranı
%25 civarında olmalı.Firma iseniz; en azından ilgili sektör müşteri kitlenizden
kişileri takip edip etkileşimde bulunmanız, yani bir tepki vermeniz gerekir ki;bu
oranda firmanızı takip eden kullanıcı sayısının en az %20 si olmalıdır. Ünlü
biriyseniz( siyasetçi sanatçı, sporcu v.s. )durum biraz daha farklı olabilir.
Ünlüler için 10B ve altı en az %20 olmalı ,bundan sonraki artışlarda minimum rakam
%1,5 civarında olmalı .Aşırı popüler hesaplarda buna bir sınırlama koymanın
anlamı yok ama ünlü birinin hangi alanda olursa olsun, kendini takip eden bir
fanının, ilgisini çeken paylaşımlarından dolayı onu takibe alması ,yorumda
bulunması, paylaşımını paylaşması, hiç kuşkusuz sempati uyandıracaktır .Ben
bunlara sempatik paylaşımlar (sympatheticsharing) diyorum. Teknik olarak
ünlülerin sosyal medyada tanıtım amaçları ile yaptıkları paylaşımlar, yani
influencermarketing’e (pazarlamayı etkilemek) harika bir destekleme olacak
(olarak) bir etkileşim pazarlama stratejisi olacaktır. Sosyal medya hesaplarını
takip etmek dışında beğenme veya etkileşimde bulunmakta çok önemli.Tabi ki bu da
genel olarak, en az takipçi oranınızın %10 civarında olmalı.Bu sizin de ,başkalarına
yorum yapma /beğenme oranınız. Ne kadar fenomen bir hesap olsanız da,
birilerine etkileşimde bulunmanız şart.
Bir başka sorunda sanatçıların ve bazı tanınmış hesapların kendilerini takip edenlerin videolarının izlenme oranlarının düşük olması paylaşımlarına yapılan beğeni gibi etkileşimin zayıf olmasından sürekli şikayet etmesi bu yüzdende arka kapıdan dolaşarak beğeni takipçi ve izleme satın almaları da küçük ölçekli kibir aslında bu kibirden doğan bir kibirde diyebiliriz bu hesapları ben biraz haklı görüyorum takipçileri veya iş yapacakları kişi veya firmalar direk bu değerlere bakabiliyorlar ve maalesef bu yöne sevk olmak zorunda kalabiliyorlar.
Kibirin diğer yansımaları ile ilgilide yazmaya devam edeceğiz. Akademik ve Ticari bilgilenme için.
*Kaynak gösterilerek kullanılabilir.
Emrah Yedekci
Dijital Strateji Uzmanı
Bir başka sorunda sanatçıların ve bazı tanınmış hesapların kendilerini takip edenlerin videolarının izlenme oranlarının düşük olması paylaşımlarına yapılan beğeni gibi etkileşimin zayıf olmasından sürekli şikayet etmesi bu yüzdende arka kapıdan dolaşarak beğeni takipçi ve izleme satın almaları da küçük ölçekli kibir aslında bu kibirden doğan bir kibirde diyebiliriz bu hesapları ben biraz haklı görüyorum takipçileri veya iş yapacakları kişi veya firmalar direk bu değerlere bakabiliyorlar ve maalesef bu yöne sevk olmak zorunda kalabiliyorlar.
Kibirin diğer yansımaları ile ilgilide yazmaya devam edeceğiz. Akademik ve Ticari bilgilenme için.
*Kaynak gösterilerek kullanılabilir.
Emrah Yedekci
Dijital Strateji Uzmanı
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder