Mutlaka Abone ol

12 Mart 2018 Pazartesi

Sosyal Medya’da Kibir


Sosyal Medya’da Kibir

 Öncelikle Kibir nedir? Hiç birimizin üzerimize alınmayacağı ama çok net bir şekilde herkeste bir parça olan bir kişiliksel özellik! Anlamı büyüklenmek, büyüklük taslamak, üstünlük iddia etmek,kendini başkalarından yüksek görerek onları aşağılamak. “O kim ki ben onunla muhatap olayım?” cümlesinin kurulmasına neden olan iç güdü!

Peki, Sosyal Medya’ya yansımaları nelerdir? Recep İvedik filminin meşhur repliği ile bir örnek giriş yapmak istiyorum.
- Salih abi sen Facebook’a üye misin?
-Değilim ama iyi bir şeyse olabilir.
-Boşver hiç bulaşma zaten, artık çok amele kaynıyor bende çıkmayı düşünüyorum!
Bu replikten sonra çok amele doldu diye facebook hesabını kullanmayı bırakan veya kapatan çok oldu. Şaka gibi gelebilir ama öyle..! Instagramın popülerlik kazanması ve özellikle ünlülerin bu mecrada boy göstermesi  akabinde ben Facebook kullanmıyorum sadece instagram kullanıyorum cümlesini de çok duyar olduk. Kibirinde çeşitli ölçüleri var tabiki. Diğer bir cümle “Ben kimseyi takip etmiyorum, beni takip etmek isteyen edebilir  veya biraz daha değişik şekilde, ben takip isteklerine cevap vermiyorum!”  
 Bir ara Twitter ile Facebook kullanıcıları arasında bir entellik kavgası vardı , şimdi ise aynı firmaya ait instagram ve Facebook arasında bir kibir savaşı var! Oysa ki Facebook hiç tartışmasız teknik gizlilik ve paylaşım araçları açısından hepsinden açık ara önde. En rahat ve çok yönlü kullanılabilecek bir alan.
 İnsanların sosyal medyada kibir yansımaları çeşitli şekillerde olabiliyor.Örneğin oyun veya sayfa davetlerini görmezden gelmek veya aşırı oyun davetlerine paylaşımlarında sert tepkilerle cevap vermek ki; bu bir sonraki başlığımızdaki zorbalık kısmını da kapsıyor. Arkadaşlarının paylaşımlarına bir tepkisi olduğu halde görmezden gelmek, başkasının paylaşımlarına etkileşimde bulunmamayı kendi üstünlüğü olarak görmek, beğendiği halde bir paylaşımı, paylaşmamakta buna örnek. Bu her sosyal medya mecrasında olan bir şey. Bir önceki paylaşımdaki beğendiği bir şeye güzel yorum yapmaktan kaçınıp sonraki paylaşımda beğenmediği veya en kaba şekli ile yazacağım” laf sokma” imkânı bulabildiği bir paylaşımda yorumunu esirgememek kibrin çeşitli dereceleri olabilir. Arkadaşlık talebi göndermek mi? Asla onlar beni eklesin! İşte bu zaten en yüksek kibir örneklerinden! En bariz ve güzel  örnek instagram. Bir sosyal medya kitabında, sanırım adı “Sosyal Medya Savaşları”ydı, kibir endeksinden bahsediyor ve buna makul bir ölçü vermiş. Ben bunun yeterli bir ölçü olduğunu düşünmüyorum, benim sosyal medya alanında ki tecrübelerime göre bu kibir endeksi, firma, kişisel kullanım, tanınmış kişi olarak ayrım göstermekte, eğer kişisel bir hesap ve ünlü biri değilseniz takip etiklerinizle takipçileriniz arasındaki fark en çok %10 olmalı.Yine kişisel bir hesapsanız ve muhteşem paylaşımlarınız ile bir kitleye ulaştıysanız, sizi takip edenlere, takip ettiğiniz kişi oranı %25 civarında olmalı.Firma iseniz; en azından ilgili sektör müşteri kitlenizden kişileri takip edip etkileşimde bulunmanız, yani bir tepki vermeniz gerekir ki;bu oranda firmanızı takip eden kullanıcı sayısının en az %20 si olmalıdır. Ünlü biriyseniz( siyasetçi sanatçı, sporcu v.s. )durum biraz daha farklı olabilir. Ünlüler için 10B ve altı en az %20 olmalı ,bundan sonraki artışlarda minimum rakam %1,5 civarında olmalı .Aşırı popüler hesaplarda buna bir sınırlama koymanın anlamı yok ama ünlü birinin hangi alanda olursa olsun, kendini takip eden bir fanının, ilgisini çeken paylaşımlarından dolayı onu takibe alması ,yorumda bulunması, paylaşımını paylaşması, hiç kuşkusuz sempati uyandıracaktır .Ben bunlara sempatik paylaşımlar (sympatheticsharing) diyorum. Teknik olarak ünlülerin sosyal medyada tanıtım amaçları ile yaptıkları paylaşımlar, yani influencermarketing’e (pazarlamayı etkilemek) harika bir destekleme olacak (olarak) bir etkileşim pazarlama stratejisi olacaktır. Sosyal medya hesaplarını takip etmek dışında beğenme veya etkileşimde bulunmakta çok önemli.Tabi ki bu da genel olarak, en az takipçi oranınızın %10 civarında olmalı.Bu sizin de ,başkalarına yorum yapma /beğenme oranınız. Ne kadar fenomen bir hesap olsanız da, birilerine etkileşimde bulunmanız şart.

 Bir başka sorunda sanatçıların ve bazı tanınmış hesapların kendilerini takip edenlerin videolarının izlenme oranlarının düşük olması paylaşımlarına yapılan beğeni gibi etkileşimin zayıf olmasından sürekli şikayet etmesi bu yüzdende arka kapıdan dolaşarak beğeni takipçi ve izleme satın almaları da küçük ölçekli kibir aslında bu kibirden doğan bir kibirde diyebiliriz bu hesapları ben biraz haklı görüyorum takipçileri veya iş yapacakları kişi veya firmalar direk bu değerlere bakabiliyorlar ve maalesef bu yöne sevk olmak zorunda kalabiliyorlar.

Kibirin diğer yansımaları ile ilgilide yazmaya devam edeceğiz. Akademik ve Ticari bilgilenme için.

*Kaynak gösterilerek kullanılabilir.

Emrah Yedekci
Dijital Strateji Uzmanı



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder